Blogi
Peppi Sarkkinen

Pienriistalupien myyntiviikon alkuun, eli kesäkuun 11. päivään, on vielä reilu kuukausi aikaa, mutta Erälupien asiakashallintatiimissä valmistautuminen myyntiin on jo aloitettu. Mitä kaikkea lupamyyntiviikon järjestelyyn oikein kuuluukaan? Millaisia valmisteluita tiimissämme tehdään? Tässä kahden kirjoituksen minijuttusarjassa avataan sen taustoja, mitä lupamyynnissä tapahtuu ennen myynnin alkua.

Lupamyynnin aloitusviikot kesä- ja elokuussa ovat asiakaspalvelun kiireisintä aikaa, johon valmistautuminen on aloitettu jo alkukeväästä materiaalitilauksilla ja henkilöstön valmentamisella. Lähestyvää myyntiviikkoa silmällä pitäen on toimitettu eteenpäin tilaukset kartoista, kirjekuorista, saalispalautelomakkeista ja muista materiaaleista, joita puhelimitse luvan ostaneille asiakkaille lähetetään luvanoston yhteydessä. Materiaalitilaukset tulee tehdä hyvissä ajoin, jotta ne varmasti ehtivät perille ennen kesäkuun myyntiviikkoa.

Koska lupamyyntiviikon aikana puhelujen määrä moninkertaistuu normaaliin kesäiseen viikkoon nähden, ei pieni asiakashallintatiimimme pysty yksin vastaamaan kaikkiin saapuviin puheluihin. Apulaisia siis todella tarvitaan! Näillä erityisillä myyntiviikoilla myyntiin valjastetaankin asiakaspalvelun ytimen lisäksi muutakin Eräpalveluiden henkilöstöä ja luontokeskuksien asiakaspalvelijoita. Puhelinmyynnin konkarit järjestävät koulutusta heille, jotka eivät käytä myyntijärjestelmää päivittäin. Näin taataan, että jokainen on kunnolla perehtynyt myyntiin eikä kenelläkään tule tenkkapoota kesken kiireisimmän myyntiaamun.

Mitä sitten tapahtuu itse myyntiviikolla? Osa meistä työskentelee avokonttoreissa, joten lupamyyntiviikon ajaksi varataan usein toimiston neuvottelutiloja myyjien käyttöön. Uuden myyntiaamun koittaessa aloitetaan valmistautuminen myyntiin hyvissä ajoin ennen kello yhdeksää, jolloin puhelinlangat avautuvat. Haetaan useampi vesilasi pöydän ääreen, varmistetaan puhelimen riittävä virta, kirjaudutaan tietokoneelle ja avataan myyntijärjestelmät, tarkistetaan että kaikki toimii kuten pitääkin. Itse avaan pöydän kulmalle myös Kieppi-lehden, josta on näppärä tarkistaa esimerkiksi lupa-alueiden numeroita.

Järjestelyiden jälkeen hengähdetään hetki, asetutaan työpöydän ääreen ja odotetaan ensimmäisen puhelun saapumista. Erityisesti aamupäivät ovat hyvin kiireisiä ja usein meno rauhoittuukin vasta lounasaikaan. Päivän päätteeksi asiakkaiden tilaukset pakataan kirjeisiin, ja luvat lähtevät postin kuljetettavaksi onnellisille luvanhaltijoille.

Lupamyynnin juttusarja jatkuu myöhemmin tänä keväänä. Seuraavassa blogikirjoituksessa pohditaan lupamyyntiä hieman eri näkökulmasta eli kerrotaan, miten myyntiin valmistaudutaan järjestelmäpuolella. Kuulemisiin jälleen myyntiviikolla!