Blogi
Ritva Aho

Kun soitat tai lähetät viestin Metsähallituksen Eräpalveluille, sinulle vastaa Elli, Hanna, Irina, Juha, Outi, Paula, Virpi tai minä, Ritva. Keskustelemme päivittäin keskimäärin lähes sadan asiakkaan kanssa, eräilijöiden eri puolilta maata ja maailmaa.

Meitä on eri puolilla Suomea 6-8 asiakaspalvelijaa, jotka tavoittaa soittamalla palvelunumeroon 020 69 2424, lähettämällä sähköpostia yleisosoitteella eraluvat(a)metsa.fi tai kirjoittamalla palautteen eraluvat.fi-sivustolla tarjolla olevalla lomakkeella.

Kaikki asiakaspalveluun tulevat yhteydenotot tilastoidaan, jotta osaamme kehittää toimintaamme asiakkaita yhä paremmin palvelevaksi. Jos siinä onnistumme, yhteydenottojen määrä vähenee. Toisaalta haluamme kuitenkin mahdollisimman paljon yhteydenottoja, vain enenevässä määrin onnistuneisiin lupaostoksiin liittyen!

Esimerkiksi viime vuoteen verrattuna yhteydenottojen määrää on vähentänyt verkkokaupan kehittyminen. Kuitenkin olemme tämänkin vuoden aikana vastanneet pelkästään puhelimitse jo noin 5 500 yhteydenottoon. Kirjallisia viestejä on tänä vuonna tullut lähes 3 000 ja olemme pystyneet vastaamaan niihin vuorokauden kuluessa. Yhteyttä ottaneista asiakkaista 90 prosenttia on tyytyväisiä saamaansa palveluun. Kanalintulupien myyntiviikoilla asiakaspalvelumme vahvistuu eräsuunnittelijoilla, luontokeskusten asiakaspalvelijoilla, viestintäväellä ja johtoryhmäläisilläkin - jotta mahdollisimman moni saisi lupansa vaivattomasti ja pääsisi valtion maille harrastamaan.

Eräpalvelujen palvelunumero on muuttunut yhä enemmän valtakunnalliseksi neuvontapuhelimeksi, josta kysytään, varsinkin näin kesän aikana, yleisistä kalastusasioista - ei siis pelkästään Metsähallituksen kalastusluvista ja rapuluvista. Sopii meille, olemme täällä palvellaksemme.

Kun saamme asiakkaan pulman ratkaistua, hyvä mieli on molemminpuolinen. Sitä kuvaa tämä erään asiakkaan antama palaute: Hei! Asiallinen ja välittävä tunne jäi asiakaspalvelukokemuksesta. Kiitos ja hyvää kesää!