Oulangan taimen

Oulangan taimen -peli kertoo Oulangan järvitaimenen elinkierrosta poikasesta täysikasvuiseksi. Kala syntyy Kuusamon joessa, josta se vaeltaa Venäjän Pääjärveen kasvamaan ja takaisin Suomeen kutemaan. Matkalla vaanivat monet vaarat, joita taimenen on vältettävä.

Pelivinkkejä:

  • Taimenen oletusarvoinen voimapistemäärä kutuvaelluksessa on 25, johon ravinnosta kerätyt pisteet lisätään.
  • Useamman ravintokohteen syöminen lyhyessä ajassa tai pitkäaikainen elpyminen suojakiven takana vie taimenen erityiseen ”boost”-tilaan.
  • ”Boost”-tila tehostaa taimenen liikkumista, tuo lisäpisteitä ravinnosta ja pysäyttää hetkeksi voimien kulumisen. Tila kuitenkin kestää vain rajoitetun ajan.
  • Kutuvaelluksessa taimenen on oltava kosketuksissa joen pohjassa olevien suojakivien kanssa, jotta voimien elpyminen tapahtuisi.
  • Suojakiven tunnistaa suuresta koostaan, animoidusta väristään sekä taimenen siluetista kiven luona.
  • Pelissä on kolme erilaista vaikeustasoa: helppo, keskitaso ja vaikea. Kun pelin on pelannut läpi, aukeaa uusi astetta haastavampi vaikeustaso.
  • Vaikeustasot määrittelevät ravinnon, suojakivien ja vastustajien ilmestymistiheyden sekä jälkimmäisten liikkumisnopeuden. Myös ”boost”-tilan aktivoitumisen kynnys ja tilan kesto määräytyvät vaikeustason mukaan.

  • Pelin loppupisteytys = nykyinen voimapistemäärä * maksimi voimapistemäärä.

Lintujahti

Ammu linturiistaa ja kerää saalispisteitä.

Metsänvartijan polku

Nettipelissä pääset astumaan metsänvartijan saappaisiin, ratkomaan kiperiä tilanteita, hankkimaan itsellesi evästä metsän antimista ja testaamaan pätevyytesi metsänvartijan töissä.